Movlin  ¦   CV   ¦   Kontakt

Movlin besöker SIME' 05 »

Fem år efter den senaste Scandinavian Interactive Media Event konferensen möttes ca 800 talare och deltagare för att se vad som har under de 10 senaste åren vad som är på gång inom affärer med hjälp av Internet.

Sammanfattning

Vid slutet av andra dagen fick ett antal personer ur talarskaran och publiken ge sina uttryck av konferensen. Bäst sammanfattning gjorde den f.d. VD:n på Svenska Spel. Hon tyckte ämnena varit mycket bra och med bra debatter. Det som var skillnaden nu jämfört med för 5-6 år sedan var att i princip alla hade lärt sig hemläxan och bakom varje projekt och företag fanns numera en affärsmodell.

Upplägget

Konferensen bjöd på presentationer med intressanta talare ifrån hela världen inom olika områden. Ibland stod presentationen för sig och ibland var det en inledningen för en paneldebatt där publiken uppmanades att vara med och påverka. Rena fallstudier stod också på programmet.

Intryck

Det var imponerande att se att man lyckats få dit så många bra talare. Det fanns en framtidstro inom branchen igen och med all rätt eftersom mycket av det som man talade om för 6-7 år sedan har nu hänt fast det tog längre tid än väntat.

Dåtid och framtid

Mahesh Murthy, en veteran inom Internet pratade om utveckling som varit fram till idag och vad som komma skall. Bla talade han om behovet av att låta användarna styra strategin. Undersök och/eller mät vad de vill ha och han nämnde ett exempel på hur de fick testa sig fram med sin strategi innan de hittade rätt.

E-Handel efter 10 år

Mycket har hänt under dessa 10 år, men mycket kvarstår då enbart 2.1 % av alla företag är online idag. Vissa områden (resor, juveler, kläder) är hetare än andra av naturliga skäl. Säkerhet är idag inget hinder för att inte handla på nätet. Det pratade om begrepp som "Offline retailors", "Aggregators" (eBay, Yahoo! Shopping, Torget), Sökmotorer samt "Enablers" (Trade Doubler) som driver på utvecklingen. Vad är då framgångsfaktorerna? Som vanligt så slår best practice, användbarhet och att försöka hitta vad som har blivit standard inom e-handel. En bra sökning och produktkatalog samt att visa de tio mest populära produkterna är viktiga faktorer på en site. Leverantörens tillförlitlighet och leveranssäkerhet är viktigare än priset. Vad andra tycker har stor inverkan på beslutet (B2C?).

Trender : Produktspecifika e-handelstjänster så som bläck, linser, lokal e-handel, m-commerce, distribuerad e-handel.

Sociala Nätverk

Hur påverkar det att ca 4 miljoner ungdomar i månaden är inne på Habbo Hotell eller 1.2 miljoner på Lunarstorm? Vad finns det för affärsmöjligheter med Social Nätverk? Går vi ifrån informationsnätverk till interaktionsnätverk? Hur kommer professionella nätverk som openBC och aSmallworld påverka vårt sätt att göra affärer och knyta ny kontakter?

Strategier som blev lönsamma

Varför fungerar det bättre för Aftonbladet än för GP på nätet? Hur uttalad är företagets Internetstrategi? Vem har ansvaret för den i företaget? Återigen så handlar det om att mäta för att se vad marknaden tycker och att låta marknaden styra strategin. Var noggrann med ditt varumärke och den grafiska profilen.

Marknadsföring på nätet

Spel fungerar alltid. Vi är alltid roade av spel och underhållning. Berör kunden med känslor.

Google

Googles Chief Policy Officer var också med på ett hörn och fick göra reklam för sitt företag. Intressant dock att höra på. 10% av deras verksamhet består av projekt som de inte vet vart det ska hända med och som de inte har ngt vinstmål med, t.ex. Googla Maps. Vi tittar lika mycket på Internet som på TV. Han pratade om hur man ändrat sin affärsmodell till Cost-Per-Click. Begrepp som Long tail economy gicks igenom. Återigen så känns det mest relevant för B2C.

Media

Media hade också sin debatt om vart den är på väg. Hur ska en traditionell tidining överleva? Kommer det att annonseras i dagstidningar i fortsättningen?

Övrigt

  • 3G fick sig en rejäl känga i debatten och av publiken.
  • Apples nordenchef fick obehindrat och ogenerat göra reklam för iPod-konceptet i ca 30 minuter. Snyggt jobbat.
  • Riskkapitalisterna försökte vad de kunde för att återupprätta sitt anseende

 

Movlin | Adress: Humlevägen 24, 437 42 Lindome | Telefon: 0708-320809 | E-post: peter.norrhall@movlin.se | © 2005