Movlin  ¦   CV   ¦   Kontakt  ¦   Blog

CV

Systemarkitekt

Systemintegration

BizTalk Server

Java

Java EE 5

Open Source

Spring

Ruby on Rails

Websiteanalys

Bokrecensioner

Konferenser

Øredev, Malmö 2007
The Server Side, Barcelona 2007
SAP TechEd 2006
JAOO 2006
Sime05

Websiteanalys - Mäta



Vad ska man mäta?

Det enkla svaret är att man ska utgå ifrån sin affärsmodell och de affärsmål man satt upp för sin site. Varje affärsmål bör ha en eller flera aktiviteter knutna till sig och det är i dessa aktiviteter som man kan hitta sina mätpunkter.


I vår affärsmodel "Återförsäljare" har vi bland annat affärsmålet med vår site att sälja "Sälja produkter". För att kunna sälja produkter så måste vi ett antal besökare till vår site, de behöver kunna hitta produkterna de letar efter eller produkter som vi vill lyfta fram. Detta är exempel på mätbara aktiviteter som vi kan med relativt enkla medel kan mäta.

 
AffärsmodellAffärsmålAktivitetMätpunkt
ÅterförsäljareSälja produkterBesökare på sitenMätpunkt
  Kampanjsvar
   Länkar från andra siter
   Externa sökord och sidor
   Ingångsidor
  Hitta produkterIntern sökhjälp
   Sidvisningar i produktktalogen
  Lägga till produkter på varupallen...
   ...
Genomföra köp...

Att mäta ovanstående är inte det svåra. Det svåra är att hitta och välja ut mätbara aktiviteter och att matcha dessa med relevanta mätpunkter.

Hur ska man då mäta?

Mätpunkterna ovan lämpar sig bäst med den data som man har tillgänglig.

Webloganalys

Det mesta kan man få fram genom att analysera webloggen. Det finns idag en uppsjö av verktyg för analys av webloggen såsom Webtrends, Clicktracks, AWStats, etc. Priserna på de enklare versionerna är ifrån "0" kronor till några tusen. Det finns ingen anledning att göra liknande programvara själv för enklare analyser. De dyrare versionerna kostar dock mer.

Beroende på sitens arkitektur och de ramverk som använts för att skapa siten kan det istället vara en stor fördel att göra all relevant loggning i systemet.

Loggnig - Web servern sparar ner alla anrop till system i en weblog som webloganalysprogrammet analyserar och resulterar i analysrapporter. I kombination med eller helt uteslutande krävs det ibland att all loggning sker i systemet. Grundläggande begrepp inom mätning och analys av webloggar hittar du här...
Har ditt företag satsat på att bygga upp ett data warehouse ska mätbata föras över till detta.

Undersökning

Som ett komplement till webloganalys bör man göra undersökning med användare. Genom att fråga externa och interna användare av systemet får man fram en rättvisare bild av systemet.

Undersökningen kan vara dels vara en "vanlig" undersökning och dels en användbarhetsstudie där man låter användaren utföra dagliga uppgifter för att se hur denne agerar.


Websiteanalys | Mäta | Rapportera | Analysera | Optimera

Movlin | Adress: Humlevägen 24, 437 42 Lindome | Telefon: 0708-320809 | E-post: | © 2005-2008