Movlin  ¦   CV   ¦   Kontakt  ¦   Blog

CV

Systemarkitekt

Systemintegration

BizTalk Server

Java

Java EE 5

Open Source

Spring

Ruby on Rails

Websiteanalys

Bokrecensioner

Konferenser

Øredev, Malmö 2007
The Server Side, Barcelona 2007
SAP TechEd 2006
JAOO 2006
Sime05

Websiteanalys - Analysera



Hur gör man en analys?

Utifrån rapporterna är det så dags i analysen att försöka få svaret på hur väl de mätbara aktiviterna svarar upp mot affärsmålen. Är vi på rätt väg och vad kan förbättras?

Exempel - sökning

På www.saljnu.se så vill vi få reda på väl kunderna hittar produkterna genom sökning. Vi vill få reda på vad besökarna söker på, vem söker vad (kräver inloggning), har de sökt på t.ex. Google och hamnat på www.saljnu.se och vad sökte de på Google i så fall?

Vid analys av användandet av www.saljnu.se söktjänst är det viktigt att få reda på hur många träffar som varje sökorder genererade, vad gör de som får träff, hur många får 0 träff och vad har de sökt på och vad gör de i nästa steg?

Vi vill också veta vilka söktjänster som besökarna använder. Varför får vi inte fler besökare ifrån MSN? Behöver vi åtgärda något på vår site för att hamna längre fram bland träffarna för Google? Ska vi ta hjälp av ett sökmotorexpertbolag eller ska vi göra vår hemläxa först?


Websiteanalys | Mäta | Rapportera | Analysera | Optimera

Movlin | Adress: Humlevägen 24, 437 42 Lindome | Telefon: 0708-320809 | E-post: | © 2005-2008